Een vraag die ik vaak krijg als ik mensen tegen kom is wat verdien je nou gemiddeld met een fotoshoot. Hoe bepaal ik mijn tarief en hoe zorg je dat je klant kiest voor jou. In deze blogpost zal ik delen hoe ik hier mee omga en hoe ik mijn tarief bepaal. 

Je tarief als fotograaf bepalen is, en blijft altijd een ding. Je wilt je comfortabel voelen bij de prijs die je vraagt en vaak proberen klanten met je te onderhandelen. Vaak is het lastig wat je moet vragen, en wat je concurrenten vragen is vaak ook niet duidelijk. Zo voelt een totaalprijs voor een fotografie klus veel te hoog, en het voorstel van de klant is veel te laag. Wanneer weet je of de klus goed is qua prijs en je jezelf niet weg concurreert of juist te weinig vraagt voor een klus. 

Uurtarief en Opdrachtprijs.

Waar ik zelf mee ben begonnen toen ik mijn eigen prijzen moest gaan bedenken was een uur tarief. Dit geeft je een goede basis waarop je een dagprijs of opdracht prijs kan vaststellen. Het opstellen van een goed uur tarief is nog best lastig, en kan soms ook nog veel te hoog voelen, maar hou er wel rekening mee dat je met dit uur tarief al je kosten zou moeten kunnen dekken, zowel zakelijk als privé. 

Welke belangrijke vragen moet je jezelf dan stellen?

  • Hoeveel heb je per maand nodig om rond te komen? 
  • Welke factureerbare uren heb je?
  • Hoeveel opdrachten heb je per maand? 

Waarschijnlijk schik je nu wel, nu je ziet hoeveel je eigenlijk zou moeten verdienen, maar bedenk ook dat jij hiervan je pensioen, verzekeringen etc. van moet gaan betalen, dit zit nog niet standaard bij je loon in. Nu kan je voor jezelf bepalen of je dit bedrag rendabel vind, maar als het goed is dien je dit minimaal te behalen voor de kosten die je allemaal hebt maandelijks. 

Wat doet je concurrent? 

Dit vind ik zelf een lastig punt, aangezien veel fotografen hun (uur)tarief niet online hebben staan, dit maakt het gelijk een stuk lastiger om voor jezelf een goed uur tarief te berekenen, afhankelijk van je kosten. Want een klant schrijft meestal niet maar 1 fotograaf aan. Ook is het een stuk lastiger geworden sinds er steeds meer fotografen zijn bij gekomen. De concurrentie strijd is een stuk “heftiger” geworden doordat veel mensen het alleen maar willen doen omdat ze het leuk vinden.
Probeer iemand te vinden met gelijkwaardige normen en waarde. Vraag offertes op bij collega fotografen of ga juist met ze in gesprek op een netwerk borrel, ken je concurrenten en weet wat zij zouden doen tijdens een zelfde opdracht. 

Commercieel gebruik

Ook in commercieel gebruik heb ik fouten gemaakt. 
Als je fotografie commercieel wordt gebruikt spreek dan altijd een limiet af voor hoe lang de beelden mogen worden gebruikt en onder welke voorwaarden. Indien de beelden langer worden gebruikt dan afgesproken kan je hiervoor een extra prijs voor rekenen, wat normaal is om hiervoor te rekenen zal ik toelichten in een andere blogpost. 

Punten die belangrijk zijn als het om commercieel werk gaat

  • Stel een licentie op omtrent hoe lang ze de beelden mogen gebruiken.
  • Wat is de oplage waarin ze de beelden willen gaan gebruiken? 
  • Welke voorwaarden spreek je af met de opdracht gever. 

Je hebt verschillende partijen die je kunt gebruiken voor het opstellen van een licentie, ook zijn hier richtlijnen voor te vinden. Vaak pak ik er zelf de lijst van Dupho bij, aangezien zij alles omtrent wettelijke verplichtingen vanuit externe partijen gebundeld hebben op één plek. 

Inmiddels weet je je prijs, maar hoe presenteer je deze?

Ook dit is een moeilijke, vooral op dit moment,
waar iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. 
Inmiddels heb je vast al wat opdrachten uitgevoerd, je weet dat je voor een vriendinnen shoot maximaal 1 uur kwijt bent en voor het uitwerken van facturen 20 minuten. Een fotoshoot zijn de uren die de klant gaat zien, maar het schrijven van de factuur zien zij niet, hou er rekening mee dat dat ook geld kost. Maak een complete offerte waar alle taken duidelijk in staan uitgeschreven. Zorg dat je klant in je offerte geen manier ziet van onderhandelen. Laat zien dat dat onderdeel is van je workflow. Zo kan je het onder een kopje weg schuiven als losse tussen kopjes. Zo schets je voor je klant een duidelijk beeld hoeveel werk er nog buiten de 2 uur fotograferen om gaat. 

Benoem alles.

Helaas is dit een punt waar ik hard leers in ben geweest. 
Benoem alles, geef klanten niet de ruimte om simpele vragen te stellen zoals, oh dat kan ik wel zelf doen? Laat zien wat er binnen de offerte valt, maar vooral ook wat er niet inbegrepen is. Benoem precies wat je gaat doen en hoeveel uur je er aan kwijt bent. Laat van tevoren je uur tarief weten zodat je klanten weten dat als zij je langer nodig hebben daar een kosten plaatje aan zit verbonden. Dit tarief kan je altijd weer door minuten delen, waardoor je dit heel precies kan doen. Zorg dat er geen verwarring kan ontstaan bij je klant. 

Stap niet van je prijs af. 

Ik kan soms veel te menselijk zijn, waardoor ik mensen een zogenaamde korting geef. Doe dit alsjeblieft niet na! Stel een klant heeft minder budget, maar wil eigenlijk wel alles wat er op jou offerte stond? Doe het niet. Als ze een budget hebben van 200,- fotografeer hier dan ook naar. Doe niet dezelfde taken die stonden op jou offerte van 500,- (Maak in de offerte ook duidelijk wat ze minder krijgen)
Zorg dat er altijd wat tegen over korting staat, ga niet zomaar akkoord met een klant die minder wilt uitgeven voor hetzelfde. Stap niet van je eigen prijs af. 

Prijzen bepalen als fotograaf zal altijd lastig blijven omdat er relatief weinig over bekend is bij concurrenten. Hopelijk heb je wel wat gehad aan deze tips en kan je nu voor jezelf een goed uurtarief bedenken waardoor je ook beter aan de slag kan met een eventuele opdracht prijs. Je uurtarief is slechts de basis, en vanaf hier kan je nog zoveel meer, mocht je nog vragen hebben, of advies nodig laat het dan vooral weten in de comments! 

Liefs, Jasmijn

Related Post

8 thoughts on “Fotografie & Business: Geld verdienen met Fotografie.”

  1. Dit probleem heb ik ook gehad. Soms ontwerp ik wel eens wat voor iemand zoals een logo of website en dan vraag ik eigenlijk altijd te weinig omdat ik het niet professioneel doe. Deze lijst is heel handig mocht ik het ooit wel professioneel willen aanpakken want alhoewel je het vooral op hebt gesteld voor fotografie, denk ik dat het voor andere professies ook bruikbaar is.

  2. Dit is net hetzelfde met copywriting. Ik vraag me ook af wat mijn uurtarief zou moeten zijn, maar ik heb geen idee waar te beginnen. Anderen communiceren dat niet zo duidelijk 😊 Mooi stuk heb je ervan gemaakt!

  3. Sommige mensen vinden nou eenmaal alles te duur, en houden er te weinig rekening mee dat de eigenaar er ook al zn geld mee moet verdienen.. maar sommige kleine bedrijven is het ook wel hoog in hun bol geschoten en vragen de max..

    Ik kan me voorstellen dat het lastig is! Maar je bent heel goed bezig 💕

  4. Handig stukje. Wij zijn laatst naar de kamer van koophandel dag geweest. Daar sprak een mevrouw ook over het maken van begroting en van daaruit je kostprijs gaan bepalen. Uiteraard na degelijk onderzoek naar je concurrentie. Goed om daar mee bezig te zijn. Niet alleen vanwege de prijs, maar ook direct nadenken over je USPs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *