De laatste tijd spreekt stock/product/e-commerce fotografie mij erg aan. Het is simpel, mensen hebben het nodig en kan ontzettend zijn voor bijvoorbeeld blogposts.
E-commerce fotografie houd eigenlijk in dat het een beeld is dat eigenlijk heel simpel is. Makkelijk uit te snijden en handig om als “stock” foto te gebruiken voor een webshop.


E-commerce is dus eigenlijk webshop fotografie.
Op dit moment leven we natuurlijk in een digitaal tijdperk, je ziet dat mensen meer online kopen dan in de winkels en daarom is het voor webshops erg belangrijk om foto’s te maken die mensen gelijk aanspreken. De foto’s moeten bij het merk passen, maar moeten tegelijkertijd genoeg details hebben van het product. Mensen willen alles tot in de details kunnen zien.

Veel e-commerce foto’s worden op een witte achtergrond geschoten, dit om een rustig, bruikbaar beeld te creëren. Momenteel loop ik stage bij Greetz en hier gebruiken zij deze vorm van fotografie ook, in combinatie met sfeer fotografie op de foto’s op de website net wat meer een huiselijke style te geven.

Het lijkt me leuk om jou eens mee te nemen hoe je nou zo’n perfecte e-commerce foto kan maken, wat heb je er voor nodig en wat is het resultaat.

Natuurlijk kan je het zo simpel of ingewikkeld maken zoals je zelf wilt, je kan het doen met daglicht of juist met studiolicht.
Welk effect voor jou het beste gaat werken is natuurlijk ook afhankelijk van je onderwerp, een model zou misschien makkelijker zijn met studio licht, terwijl (kleine)producten prima in een daglicht studio kunnen worden gefotografeerd.


Product geschoten in een daglicht studio met foam platen. 

Wat heb je nou eigenlijk nodig voor de meest simpele/goedkope e-commerce setup?

  • 2 stukken foam board/2 stukken papier of karton
  • 1 medium reflectiescherm (Tip: Deze kan je best goedkoop aanschaffen op Aliexpress/eBay)
  • Een lekker groot raam
  • Een statief
  • Een lamp statief (of een andere paal/stok)

En de iets duurdere variant (handig voor kledingfotografie)

Fotoshoot met een witte papierrol

  • Een witte achtergrondrol 135cm is in principe genoeg, mocht je toch ook meerdere modellen gaan schieten kan je misschien beter voor 275cm gaan.
  • 2 zwarte panelen 
  • 3 Studio lampen
  • Een statief
  • Octabox
  • 2 open kappen

Voor beide setups zal ik even uitleggen hoe je dit het beste kan doe.
Om zo de perfect witte achtergrond te creëren.
Vaak werk ik hiermee met een Lichtsetup, dit is ideaal omdat je zo van tevoren alvast een setup bepaald, vanuit die positie kan je verschillende dingen gaan proberen.
Maar zo kan je altijd terug naar een veilige basis waarvan je weet dat deze werkt. Afhankelijk van je producten zal het natuurlijk ook zo zijn dat je misschien meer reflectie nodig hebt. Of juist meer blokkering van het licht. Zo zal ik ook een voorbeeld laten zien als je bijvoorbeeld flessen fotografeert met veel reflectie, dan is het toch nog altijd het handigst om gebruik te maken van flits licht omdat je hier meer controle over hebt.
Per licht setup zal ik ook even melden welke producten hierbij het beste werken.

Daglicht setup

Producten die je hier ideaal kunt fotograferen: Bloemen, knuffels, make-up, kleine sieraden, kleine producten.

Flitslicht setup

Producten die je hier ideaal kunt fotograferen: Alles wat glimt, modellen, detail shots van kleding, grotere producten.

Zelf kwam ik een tijd terug op deze video terecht, die eigenlijk ook heel goed uitlegt hoe je precies zulke foto’s maakt van t-shirts en modellen, Deze opstelling werkt voornamelijk goed als je dus kleding moet fotograferen of grotere producten.
De witte achtergrond maakt het uitsnijden van de contrastrijke producten ook een stuk makkelijker. 

 

Zo maak je de perfecte e-commerce foto. 

Nu je hebt geleerd hoe je de perfecte e-commerce foto maakt is het belangrijk om deze ook uit te snijden. 
Vaak fotografeer ik producten met veel contrast, hierdoor kan je ze ook een stuk makkelijker uitsnijden. Als ik wit op wit fotografeer gebruik ik dan ook vaak een andere techniek met uitsnijden. Momenteel werk ik ontzettend veel met het uitsnijden via channels, via hier kan je kijken welke kleurtoon het meeste contrast geeft aan je foto. Als je weet welke foto het meeste contrast geeft kan je door cmd+L te gebruiken je “selectie” nog duidelijker maken. Houd m’n blog in de gaten, binnenkort maak ik een blogpost/video omtrent het uitsnijden van beelden, volg me vooral via Bloglovin’ als je dit niet wilt missen. 

Hopelijk heb ik je zo wat verder kunnen helpen omtrent het maken van e-commerce foto. Vind je het nou prettiger als ik deze foto’s maak voor je website/blog? Neem dan vrijblijvend contact op via info@jasmijnbult.nl 

Liefs, Jasmijn

 

9 thoughts on “Fotografie: Hoe maak je de perfecte e-commerce foto.”

  1. Leuk blog. Als consument vind ik het erg belangrijk om de goederen die ik koop ook tot in detail te kunnen bekijken. En ik denk dat het voor de verkoper ook fijn is om zijn waar netjes in beeld te hebben. Hoe mooier het er uitziet hoe sneller iemand iets koopt.
    Je tips zijn echt handig. Het hoeft allemaal niet duur. Met foam of piepschuimplaten kom je ook al een heel eind.

  2. Hey wat super handig dat je ook meteen een mooie set up gemaakt heb. Ik merk dat nu het buiten donkerder is ik het heel lastig vind om binnen mooie foto’s te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *