Ondernemen,  Achter de schermen

Persoonlijke ontwikkeling: Hoe ik het afgelopen jaar ben gegroeid als bedrijf.

Leestijd: 4 minuten

Het is eind 2019 en het is tijd om door te gaan naar 2020.
Maar hoe ben ik het afgelopen jaar gegroeid, hoe heb ik ervoor gezorgd dat mijn werk wat meer high-end wordt.
Vandaag neem ik je mee in de dingen waarin ik ben gegroeid, wat er beter is geworden in mijn bedrijf

Inmiddels sta ik al sinds 17 November 2017 ingeschreven bij de kamer van koophandel.
Dat betekend dat ik inmiddels officieel 2 jaar ondernemer ben (wow, time flies) en aangezien ik nog maar 21 ben (bijna 22!)
Leer ik nog ontzettend veel en ga ik zo nu en dan nog op m’n bek. Lekker grof gezegd, maar wel de waarheid.
In 2019 verhuisde ik weer eens van studio waardoor ik weer tot nieuwe inzagen kwam, en mijzelf verbeterde.

Mezelf meer uitdagen in het gebruik met licht.

Zelf ben ik heel erg van mijzelf veilig houden en test dus ook niet ontzettend veel.
Toen ik afgelopen eind winter verhuisde naar deze studio was een van mijn doelen om af en toe ander licht te gebruiken.
Want ondanks dat je ander licht gebruikt zien mensen echt wel mijn stijl erin terug, ik had echt de angst dat als ik niet mijn standaard licht gebruikte het niet mijn foto zou zijn.
Gelukkig ben ik er dus inmiddels achter gekomen dat je elk soort licht eigen kan maken, alleen moet ik er nu toch nog iets meer mee gaan experimenteren en wil dan in 2020 ook ervoor zorgen dat ik op locatie mijn signature-style kan nabootsen.
Inmiddels heb ik een goede basis waaruit ik werk, waardoor de kwaliteit van het licht veel beter tot zijn recht komt op het model.

Marketing inzichten door Podcasts en boeken.

Laten we het even heel eerlijk bekijken, ik ben ontzettend introvert en totaal niet dol op mezelf in de spotlights zetten. En dat is nou precies wat je moet doen als je een eigen bedrijf hebt.
Jezelf lekker in de spotlights zetten want mensen willen graag weten wie er aan de andere kant van de camera staat, inmiddels probeer ik mijzelf meer te laten zien door te weekvloggen samen met mijn vriend Tom en via Instagram Story’s
Het gaat inmiddels zover dat deze ook aan de rechterkant in de zijbalk zitten verwerkt. Deze inzichten kreeg ik door heel wat boeken en podcasts te luisteren over het fenomeen marketing. Dit jaar heb ik maar liefst 15 marketing boeken gelezen waarvan 4 er voor mij echt uitsprongen, deze zal ik later nog even opsommen zodat je ze wellicht ook kan lezen. Marketing via deze manieren heeft me ontzettend veel inzichten opgeleverd, en ook al is mijn vriend het er soms niet helemaal mee eens en vindt hij het maar “standaard” probeer ik ze er toch door te drukken en soms levert dit verassende resultaten op, waar ik hem dan wel weer blij mee maak. De podcasts die ik veelal heb geluisterd zijn voornamelijk van Engelse en Amerikaanse mensen, en soms dus niet helemaal relevant met de Nederlandse markt. Ondanks dat heb ik er toch soms wat dingen uit weten te halen. Hieronder een lijstje met podcasts en boeken waar ik wat aan heb gehad:

Boeken:

– Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed
– De Klik-Methode
– Profit First
– 4 Hour workweek (In het Nederlands verschenen onder: Een 4 urige werkweek)

Podcasts:

– The Freelance Fix
– Creative Chaos
– It starts with A Click
– The Fashion Photography Podcast

Precies allebei 4 favorieten die me echt iets hebben opgeleverd, dus hopelijk kan jij er eventueel ook wat uithalen.

Harder worden als dingen niet lopen zoals je in gedachten had of waren afgesproken.

Hard zijn is zo ongelofelijk moeilijk, ik ben vanuit naturen een ontzettende pleaser iets wat niet bepaald heel handig is als je ondernemer bent.
Hierdoor ga ik soms mijn eigen grenzen over, maar heb ik geen zin om er gedoe over te krijgen. Vaak merk ik dit dan op een andere manier wel terug want dan levert het me meer werk op dan we vooraf hadden afgesproken.
Deze uren factureer ik dan ook niet, hierin moet ik echt harder worden, dus vanaf volgend jaar ga ik ook meer aangeven; dit is de creative fee, dit ga ik er voor neerzetten, mocht je andere wensen hebben of meer foto’s willen dan zijn dit en dit de kosten.
Duidelijker zijn in wat er allemaal in de offerte bijzet en mensen meer de waarde laten inzien van fotografie. Dat is een doel die ik in 2020 wil nastreven. Harder worden dus.
In 2019 ben ik er in ieder geval achter gekomen dat dat voor mij een valkuil is, en je zwaktes kennen is ontzettend belangrijk.

Plan van aanpak

Iets waar ik in 2019 ook achter kwam is dat ik mijn plan van aanpak moet gaan aanscherpen, want welke ondernemer kent het niet: Je brengt een offerte uit, je wacht, hoopt het te worden en krijgt het volgende terug:
Dankjewel voor je offerte, helaas ben jij het net niet geworden, maar hebben we gekozen voor een andere fotograaf, maar we houden je graag in gedachten voor de toekomst.
Helaas krijg je niet de tijd om met een klant te overleggen, zij vragen vaak bij meerdere mensen een offerte aan en gaan vaak als nederlanders naar de goedkoopste.
Begrijpelijk, maar laat voor mij zien dat ik echt meer moet gaan zitten op kwaliteit en waarom ze voor mij zouden moeten kiezen, ongeacht de prijs, en dat wordt denk ik in Nederland nog een hele opgave.
Maar niks is onmogelijk, en aangezien ik hoop in Juni 2020 te zijn afgestudeerd kan ik daar volop focussen in de laatste helft van 2020.

Zijn er dingen die jij dit jaar hebt geleerd binnen je eigen bedrijf? Ben je jezelf tegen gekomen, of ben je anders naar jezelf gaan kijken door je bedrijf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *