Ondernemen

Marketing tools voor fotografen.

Leestijd: 3 minuten

Jezelf op de markt zetten is ontzettend belangrijk als fotograaf.
De klant heeft tegenwoordig 101 dingen om uit te kiezen en je moet ervoor zorgen dat jij het vertrouwen wint van je klant.
In deze blogpost vertel ik je met welke tools jij kan opvallen met marketing.

De afgelopen jaren heb ik door diverse andere fotografen en onze beste vriend Google een aantal dingen opgemerkt die voor mij als fotograaf heel goed werken.
Hoe het voor jou werkt durf ik helaas niet te zeggen, maar het proberen is natuurlijk een super belangrijk proces om te weten te komen waar jij het beste je klanten kan vinden.

Pinterest

Pinterest is wat mij betreft een beetje onderschat terwijl het een ontzettend mooi platform is om marketing op toe te passen.
Zoals je misschien wel weet is Pinterest net zoals google een zoekmachine, alleen in plaats van teksten krijg je beelden voorgeschoteld.
Als fotograaf zijn beelden natuurlijk hartstikke belangrijk, dus door jou beelden te plaatsen met de juiste teksten erbij trek je jou ideale klant naar je website toe, en hierdoor gaan ze mogelijk een aankoop doen.
En vaak als je beeld visual appealing is deelt jou klant hem vaak ook nog door op Pinterest door hem te pinnen, win-win!

LinkedIn

Linkedin is een fantastisch platform om te ontdekken wie er over de marketing gaat van jou favoriete bedrijf!
Vaak door op het bedrijf te zoeken kom je uit op de medewerkers van het bedrijf, het enige nadeel van LinkedIn vindt ik dat het heel duidelijk is dat je hun profiel hebt bezocht.
Probeer dus zonder hun profiel te bezoeken er achter te komen wat hun functie is, vaak staat dit namelijk al beschreven voor je het account betreed.
Hierdoor kan je als je mailt naar het bedrijf naar een specifiek persoon vragen.

Instagram

Als je een duidelijk klant profiel hebt kan je via o.a. instagram vergelijkbare merken vinden door op het driehoekje bij een voor jou bekend account te klikken.
Hierdoor laten ze zien welke soort gelijke accounts er zijn en kan je zo verder ontdekken welke bedrijven mogelijk interesse zouden hebben in jouw fotografie.
Hierna kan je natuurlijk bovenstaande tip van LinkedIn kunnen gebruiken om te kijken wie er over de marketing gaat van het bedrijf.
Zo zet je diverse platformen in om een band op te bouwen met een bedrijf. Wel is het verstandig dat je het bedrijf al een tijdje volgt voor je echt actie gaat ondernemen.

E-mail

E-mail is natuurlijk een van de oudste platformen die ik hier bespreek, maar hierdoor niet minder goed.
Zoals ik al zij is het het prettigste om al deze kanalen te combineren voor een goede marketing strategie.
Met e-mail voelen mensen zich altijd het minst “aangevallen” vaak als je iemand een persoonlijk berichtje stuurt via Instagram of LinkedIn willen ze nog wel eens afschrikken, omdat het te direct is.
E-mail is echt een “werk” dingetje waardoor mensen het geen probleem vinden om hierin persoonlijk te worden aangesproken, ze verwachten namelijk dat je het mail adres via via hebt gekregen.
En via via is toch minder “eng” dan worden opgespoord via bovenstaande manieren en dan direct benaderd te worden.
Denk wel verstandig na over je e-mail zodat het niet te direct wordt, en je nog een tweede e-mail kan sturen mochten ze niet reageren op de eerste.

Mocht je het leuk vinden om te horen hoe ik mijn e-mail marketing aanpak dan hoor ik dit graag en zal ik het in de toekomst toelichten.
Kende jij deze manieren van marketing voor fotografen al? Of heb jij iets wat ik niet heb genoemd maar dat jij wel gebruikt?

8 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *