Een tijd lang vroeg ik me af hoe ik verder kon komen om specifiek voor mensen te retoucheren.
Retoucheren is natuurlijk een vrij lastig beroep doordat een fotograaf vaak beide kan, maar om je juist ook bij andere bedrijven te laten zien ontwikkel je jezelf daarin ook weer.
Vandaag heb ik 5 tips voor het vinden van retoucheer klanten.
1. Vertel het iedereen om je heen.
Onbewust heb je vaak toch een netwerk om je heen, door het op Facebook te zetten en aan te geven dat je hierin aan de slag wilt weten mensen vaak toch (on)bewust mensen die daarin iets voor jou kunnen betekenen. Zo heb ik vaker succes verhalen gehoord van mensen die via via aan de slag zijn gegaan als retoucheerde bij grotere merken.
Ook op verjaardagen van je schoonfamilie is het slim om te vertellen dat je specifiek bezig bent met retoucheren voor andere mensen, via via kom je toch vaak het verst.
2. Zorg dat het opvalt dat je ook specifiek alleen retoucheer werk doet.
Zorg voor een los portfolio als je ook aan fotografie doet, laat duidelijk merken dat je los van je fotografie getoucheerd.
Geef aan dat het niet jou werk is, maar de fotografie van andere en dat jij het getoucheerd, maak dit zoals in stap 1 kenbaar.
Zo denk ik er nog over na om een losse website te maken waar ik geretoucheerde beelden op wil gaan zetten, zo zien mensen dat je hier heel erg mee bezig bent, los van fotografie.
Zie het los
Wat ik hierin lastig vind, is dat mensen vaak fotografie en retoucheren als een ding zien.
Wel merk ik dat grotere bedrijven of grotere fotografen wel de behoefte hebben aan een losse retoucheren.
Samen combineren kan soms pittig zijn omdat retoucheren vaak last minute wordt gevraagd. Houd hiermee dus wel rekening, mensen willen snel de foto’s.
3. Contacteer een aantal fotograferen waarvan jij het werk tof vind en retoucheer dit.
Hiermee kan je aan het begin je portfolio opbouwen, en hierdoor kan je tegelijkertijd je skills uitbouwen.
Op een gegeven moment zal het andere ook opvallen dat jij getoucheerd voor andere fotografen en heb je kans dat ze jou hiervoor vragen.
Maak jezelf dus kenbaar als retoucher. En als mensen jou vragen om iets kan je er natuurlijk een leuk zakcentje voor vragen!
Wel is het handig om je dan iets minder op fotografie te focussen, dit omdat retoucheren natuurlijk heel wat tijd vraagt.
Dit is natuurlijk wel erg zonde van je fotografie portfolio, maar zorg dat je dit wel blijft doen, maar op een iets lager pitje.
4. Zorg dat mensen je aanbevelen, laat jezelf ook zien op social media.
Inmiddels heb je waarschijnlijk al een aardig portfolio voor het retoucheren, binnen je eigen netwerk heb je wat klussen en je vind dat je zelf voldoende verstand hebt van het retoucheren.
Well, get out there! Vraag aan je kennissen of ze een enquête willen invullen voor wat je beter zou kunnen doen, neem dit mee en vraag of zij je zouden willen aanbevelen bij bedrijven, kennissen en mensen die mogelijk interessant voor jou zouden kunnen zijn.
Leer je klant kennen
Door het invullen van een enquête leer je je klanten ook beter kennen, je weet wat mensen nog zouden willen zien.
Maar ook via social media je werk naar buiten brengen is belangrijk, Instagram is een best groot iets geworden, en als je met de juiste # werkt delen grotere bedrijven ook je werk op hen account, hierdoor val je weer op en krijg je mogelijk nieuwe opdrachtgevers.
5. Zorg dat je je klanten kent.
Weet wat de wensen van de klanten die jij wilt zijn. Hierdoor kan je hierop instellen en dichter bij jou gewenste klant komen.
Ontwikkel dit ook specifiek in je portfolio, als fotograaf stop je ook alleen maar werk in je portfolio waarvan je later zulke klussen wilt.
Zo doe ik nu ook nog fotografie voor LinkedIn etc. Dit verwerk ik niet in mijn portfolio, maar kan ik wel, want dit zijn niet de klussen die ik altijd wil gaan doen.
Ik wil me voornamelijk gaan focussen op mode fotografie, dus verwerk ik dit ook haast alleen maar in mijn portfolio, zodat mogelijk opdrachtgevers dit ook zien.
Hopelijk heb je hier wat aan gehad en kan je nu als retoucher aan de slag!
Liefs, Jasmijn
No Comments