Inmiddels ben ik zo’n 3 jaar ondernemer en kamp helaas nog steeds met belangst.
Iets wat ik eerder in mindere matte had, maar dat door het ondernemen erger is geworden.
Ik ben nooit dol geweest op bellen, het onverwachte vond ik totaal niet prettig, in dit artikel neem ik je mee wat het voor mij betekend.
Wat is Belangst eigenlijk?
Mensen met belangst zijn bang om te bellen.
Vooral bellen naar vreemden of naar bedrijven en instanties vinden veel mensen eng.
Mensen kunnen het heel divers ervaren, de een stelt het uit en de ander krijgt paniek. Voor mij hangt het heel erg af wie of wat ik moet bellen en waarom.
Wat vindt ik het moeilijkste aan bellen?
Wat ik heel erg lastig vindt, is dat ik onverwachts informatie tot me krijg die ik niet aan had zien komen.
Het allermoeilijkste vindt ik het snel anticiperen als mensen mij een vraag stellen over prijzen bijvoorbeeld, aangezien ik als fotograaf erg maatwerk lever.
Door een tekst toe toevoegen op mijn website zorg ik dat dit minder vaak voorkomt, hier ga ik later in deze blogpost op in.
Het vreemde is dat ik bijvoorbeeld het bellen als klantenservice medewerker bij de Hema veel minder lastig vondt, Dit komt denk ik omdat Hema natuurlijk een grote organisatie is en ik niet aansprakelijk was. Nu ik ondernemer ben zijn alle telefoontjes specifiek aan mij gericht en kan een klant me zomaar “boos” opbellen, helaas ben ik ook bang dat ik hierdoor mijn angst heb opgelopen, omdat ik bang ben om niet goed te presteren. Deels zou dit natuurlijk komen door mijn perfectionisme, maar wellicht heb ik ook een beetje faalangst als het om mijn eigen presteren gaat.
B12 te kort heeft invloed voor mij.
Helaas heb ik chronisch B12 te kort en moet ik maandelijks naar de huisarts om hiervoor prikken te krijgen. Waarom B12 invloed heeft op het bellen voor mij is omdat ik door het te kort aan B12 informatie, maar heel kort kan onthouden, vooral als het onverwachts aankomt.
Zodra ik overvallen wordt met een vraag of informatie die belangrijk is, ben ik het vaak alweer vergeten zodra ik opgehangen heb.
Iets wat voor mij dan ook goed helpt, is om te vragen of iemand het op de mail wilt zetten.
Hierdoor krijg ik nog de tijd om de informatie te verwerken en er een beter antwoord te geven.
Hoe zorg ik ervoor dat mensen ervoor kiezen om mij te mailen i.p.v. te bellen?
- Zorg ervoor dat er op je contactpagina een manier staat hoe mensen je het beste kunnen bereiken.
- Werk met belafspraken en zorg dat mensen je mailen om een afspraak te maken, vaak vertellen ze in de mail dan al wat ze verwachten van het gesprek.
- Laat je voicemail inspreken, vaak spreken mensen die je willen spreken je voicemail in met wat ze willen vertellen.
Op mijn website heb ik de volgende tekst staan wat ik prettig vindt werken:
Ik heb er bewust voor gekozen om mijn website teksten in het Engels te zetten omdat ik ook internationale klanten heb. Maar wat hier staat in het Nederlands:
Als fotograaf is focus voor mij een van de meest belangrijke dingen.
Hierom heb ik gekozen voor bel afspraken, mocht je een afspraak willen maken stuur me dan een e-mail zodat we een afspraak kunnen maken.
Ik ben er voor je en wil je ontzettend graag helpen, maar door afspraken te maken via de mail help je mij om te focussen en het beste werk voor je te leveren.
Als je me snel nodig hebt kan je me een e-mail of WhatsApp sturen. Ik reageer op e-mail binnen maximaal 48 uur en op WhatsApp binnen een paar uur.
Dit is een tekst die mij ontzettend veel rust heeft gegeven en mensen respecteren het dat je wilt focussen en zij willen natuurlijk het beste werk en laten je met rust zodat je sneller de beelden kan leveren.
Als het dan echt moet…
Als ik er echt niet meer onderuit kom dan probeer ik de volgende dingen te doen;
- Opschrijven welke dingen ik wil behandelen
- Wachten tot iemand de voicemail inspreekt, afwachten wat zijn punt is van het gesprek en hierover verklaringen hebben
- Bellen naar de Tandarts, Fysiotherapie vindt ik al minder erg, deze probeer ik dan ook zoveel mogelijk te doen zodat ik beter wordt in bellen, maar het oefenen met bijvoorbeeld je partner kan ook helpen.
- Ik bel vaak op luidspreker zodat mijn vriend kan meeluisteren en dingen naar me kan appen als ik bijvoorbeeld iets vergeet te vragen, maar ook om achteraf feedback te krijgen hoe ik het deed en hoe hij het zou doen.
Heb jij last van belangst en zo, ja hoe ga jij er mee om?
Volg je me al op Instagram en Bloglovin’?
5 Comments
Nee, geen belangst, maar vroeger vond ik het vaak wel eng om te bellen. Dan ging ik vaak stotteren en kwam ik echt niet uit mijn woorden en mijn hart bonsde heel erg. Nu gelukkig geen last meer van. Ik denk gewoon, ze zien me toch niet haha
nee nu niet meer, vroeger wel maar ook niet overdreven erg. een beller is sneller zoals ze zeggen en ik vind dat je met bellen het toch maar beter uitgelegd krijgt of kan doen dan per mail 😉 en ik vind het persoonlijker en dat is voor een bedrijf belangrijk
Herkenbaar ik had ernstige belangst. Ik ging steeds bellen nu ben ik minder bang. Ik bel ook vaak alleen in een kamer dan heb je minder angsten. Op kantoor kan dat niet toen ging mijn leidinggevende mij 100 keer laten bellen toen was mijn angst weg.
Ik kan heel goed bellen naar instanties, restaurantjes enzo. Maar niet voor dingen zoals mijn blog. Omdat ik inderdaad niet weet hoe het gesprek gaat. Belafspraken zijn een goed idee!
Ik ben opgegroeid met bellen, wij konden niet anders en daarom heb ik geen angst om te bellen. In mijn tijd ( oma spreekt) hadden we geen email of whats app. Ik snap heel goed dat de generatie nu dit meer heeft, wij renden vroege naar de telefoon als deze ging, om hem maar als eerste op te nemen. Nu als mijn telefoon gaat, roepen mijn kinderen ‘mama je telefoon gaat’.