De laatste tijd heb ik steeds meer in mijn hoofd om fictieve shoots te plannen. Dit zodat ik meer een vibe ontwikkel die ik ook voor een mogelijke klant zou kunnen moeten shooten.
Hierbij kijk ik naar mijn doelgroep, welke klanten wil ik straks benaderen en wat heb ik daarvoor nodig in mijn portfolio.
Een concept bedenken.
Wat ik graag qua klanten zou willen zijn o.a. Sieraad merken, kappers en bladen.
Nu moet ik bedenken wat een sieraden merk graag zou uit zou willen stralen, en hoe ik dit op mijn manier van werken mooi uit kan laten komen, mijn stijl is vrij licht en cleanisch. De sieraden moeten uitkomen dus worden het waarschijnlijk veel close-ups.
Sieraden mooi vast leggen blijft een kunst, daarom heb ik ervoor gekozen om dit aankomende zomervakantie te gaan oefenen.
Hiervoor ga ik een aantal merken benaderen die veel sieraden hebben die ik zou kunnen lenen.
Het concept
Het concept werk ik uit eindelijk goed uit met een moodboard, een uitgetypt concept met wat ik graag zou willen creëren qua beelden. Ook bedenk ik van tevoren of ik met een model, of alleen met stills zou willen werken, aangezien ik er van hou om met mensen te werken, en ik vind dat het product ook sterk moet zijn met “afleiding” ga ik dit oefenen op een persoon.
Contact zoeken met merken.
Afgelopen maanden was m’n doel om met kappers te gaan werken, dit heb ik uiteindelijk veel gedaan en hierdoor heb ik mijn portfolio uitgebreid, hiervoor heb ik Facebook gebruikt, om mensen in de kappers branche te benaderen en hierin verder te kunnen komen. Nu wil ik graag een aantal lokale winkels benaderen om te vragen of zij hun sieraden hiervoor beschikbaar willen stelen.
Waarom een fictieve shoot van een merk?
Waarom ik graag fictieve shoots maak, is omdat dit realistisch is met wat ik later ook graag zou creëren voor merken, hierdoor ontwikkel ik een portfolio die hopelijk de klanten aantrekt waar mee ik graag samen zou willen werken, als ik alleen maar vrij werk shoots zou plaatsen wordt m’n stijl wel zichtbaar, maar niet hoe ik zou omgaan als het om een specifiek product of kapsel zou gaan. Juist hierdoor pak ik juist goed van wat ik zou willen zien als ik zelf een opdracht gever zou zijn.
Goed, en nu aan de slag! Hoe pak ik dit aan?
Ik neem voor nu even een sieradenmerk als voorbeeld, om het allemaal duidelijk te maken.
1. Een concept bedenken/Een plan van aanpak.
Hierin ga ik denken wat ik wil uitstralen tijdens de shoot, welke beelden hierbij passen en wat ik nodig heb.
Dit zet ik allemaal in een plan van aanpak, deze zet ik voor mijzelf in een word document zodat ik deze er later bij kan pakken.
Hierbij heb ik voor jullie een opzet van een plan van aanpak zodat je vanuit deze punten verder kunt bouwen. Zelf voeg ik bij mijn plan van aanpak altijd een moodboard toe zodat ik deze, mocht de opdrachtgever of je team hier om vragen ik deze gelijk klaar heb staan. Ook voeg ik vaak nog een lichtplan toe, zelf gebruik ik deze (insert link)
2. Contact zoeken met merken, visagisten en modellen(bureau’s)
Inmiddels heb je plan en moodboard klaar. Tijd om contact te zoeken met de mensen waarmee je samen wilt werken.
Zelf begin ik altijd met het contact opnemen met het merk, zodat ik daadwerkelijk weet of ik deze producten kan gaan gebruiken voor de shoot.
Indien ik een akkoord heb met een sieradenmerk ga ik verder met de rest van het team, dit doe ik vaak via Social media of via modellenbureaus.
Na een tijd creëer je in je eigen omgeving een diversiteit in stylisten en visagisten en hopelijk kan je daaruit verschillende samenwerkingen halen.
3. Alles samen brengen.
Als het goed is heb je inmiddels een afspraak met je modellen, visagist en stylist.
Nu kan je de sieraden waarschijnlijk ophalen bij de winkel en jezelf helemaal klaar maken voor de shoot.
Zelf pak ik tijdens dit punt mijn plan van aanpak, moodboard en lichtplan erbij zodat ik alles samen kan brengen en zo nu en dan kan terug blikken naar wat ik voor ogen had.
4. Bepalen tijdens of na het fotograferen of een merk dit zou kunnen gebruiken.
Zelf maak ik gebruik van theter, dit is een kabel waardoor ik alles gelijk op m’n computer kan zien tijdens het fotograferen.
Zo kan ik tijdens het fotograferen goed bepalen of de foto’s scherp zijn en de belichting naar wens is, maar ook kan ik hierop al beoordelen of dit de beelden zijn waarvoor ik wil gaan.
Mocht dit niet zo zijn kan ik hierin altijd nog mijn set-up aanpassen.
Ook bepaal ik zelf altijd op dit punt of een merk deze foto’s daadwerkelijk voor een campagne zou kunnen gebruiken, zo ja blijf zo doorgaan!
Toch niet helemaal wat je voor ogen had? Bedenk dan eens waarom het je niet aanstaat, en probeer dit nu nog aan te passen. Bekijk je de beelden pas achteraf dan is dit natuurlijk een goed leermoment en dan kan je dit de volgende shoot aanpassen.
Zouden jullie zelf ook een fictieve shoot willen plannen? Of houd je er meer van om een vrij werk shoot te plannen?
Liefs, Jasmijn
No Comments