We zitten alweer een tijd in de maand van de feestdagen, maar hoe belangrijk zijn nu die feestdagen voor ondernemers?
Een vraag die ik best wel interessant vondt om uit te zoeken, want als je inspeelt als ondernemer op een feestdag, levert dat echt meer op dan een normale dag? Ik heb onderzoek gedaan en neem jullie vandaag mee in dit interessante onderwerp!
Niet alleen feestdagen zijn een ding, je hebt natuurlijk ook nog andere dingen zoals bijvoorbeeld: Dag van de ondernemer, Valentijnsdag en er zijn nog zoveel meer dagen met een speciale gebeurtenis.
Met je marketing kan je soms best inspelen op een feestdag, maar hoe bepaal je of deze belangrijk is voor jou bedrijf. Schrijf nooit zomaar over een feestdag omdat iedereen dit doet, maar zorg voor een gegronde reden om een feestdag te gebruiken in je marketing.
Inspelen op de kerstdagen door het versturen van een kerstkaart
Om gelijk maar even met de dichtstbijzijndste feestdag te beginnen, kerst is denk ik een van de belangrijkste feestdagen voor een ondernemer.
Door het versturen van kerstkaarten naar oude klanten creëer je weer brand awareness bij je klanten.
Zo denken klanten tijdens kerst weer aan je en contacteren je door deze kerstkaart mogelijk weer voor een nieuwe klus in het nieuwe jaar.
Je laat zien dat je aan je klant denkt tijdens deze dagen, en dat is natuurlijk goed voor jou en je onderneming.
Inspelen op feestdagen met korting
Ik denk dat het laatste kwartaal voor alle ondernemers belangrijk is, vanaf November heb je natuurlijk belangrijke dagen zoals Black Friday, Cyber monday etc.
Dit zijn natuurlijk dagen waar je als ondernemer kan inspelen op de Trent door korting aan te bieden, klanten zijn deze dagen helemaal koop ziek en zullen door een korting mogelijk snel zwichten voor jouw artikel.
Hoe belangrijk zijn de feestdagen als startende ondernemer?
Ik denk dat je als startende ondernemer er ontzettend veel uit kunt halen, door in te spelen op dagen zoals moeder/Vaderdag en valentijn creëer je bijvoorbeeld op je social media weer meer “brand awareness’
Door meer brand awareness te creëren wordt je eerder opgepikt op bijvoorbeeld social media. Dit kan ontzettend helpen, denk hier als startende ondernemer dus goed over na, maak gebruik van deze dagen om je klantenkring te creëren
Door gebruik te maken van Feestdagen kan je goedkoop je marketing uitvoeren.
Feestdagen zijn het meest ideaal om marketing op uit te voeren.
Tijdens de feestdagen gaan er vaak tags rond op Instagram, Facebook en Pinterest waar je als ondernemer goed gebruik van kan maken.
Door content te creëren die geschikt is voor deze dagen en gebruik te maken van de hashtags voor die feestdag wordt je sneller gevonden.
Mensen zoeken vaak met de feestdagen meer op deze hashtags om inspiratie op te doen. Als zij jou content opmerken en je profiel ze aanspreekt, heb je kans dat dit in de toekomst een klant wordt.
Vaak hoef je voor deze marketing acties niet veel geld uit te geven, aangezien mensen hier toch naar op zoek zijn.
Hoe kan je zorgen dat je de belangrijke feestdagen niet mist?
Zelf werk ik sinds een tijd met Trello, hierin plan ik vast de belangrijke data voor mijn bedrijf in.
Dit noemen ze een contentkalender, dit is ontzettend fijn om bij te houden, dan kan je de belangrijke data in bijhouden en mis je geen belangrijke data voor je bedrijf.
Dus zin feestdagen belangrijk voor ondernemers?
Het licht deels aan je business, maar als je inspeelt op dagen die voor consumenten belangrijk zijn zoals o.a. kerst en black friday dan kan je hier wel klanten mee winnen.
Om nu als elke ondernemer roekeloos mee te doen met elke feestdag lijkt me niet verstandig, maar zoek als ondernemer uit welke dagen voor jou echt belangrijk kunnen zijn.
De dag van het Chocolade is voor een chocolade verkoper interessant, maar voor een andere ondernemer niet. Overweeg dit dus goed.
Hopelijk heb je wat aan de tips gehad, en ga je als ondernemer nu meer inspelen op de feestdagen?
No Comments