Inmiddels ben ik heel wat jaren actief en fotograaf. En ben er helaas vaak achter gekomen dat mijn beelden onterecht of verkeerd worden gebruikt. Maar, door het digitale tijdperk is het een stuk lastiger geworden om erachter te komen door wie jou beelden worden gebruikt. In deze blogpost ga ik jullie een aantal tips geven zodat jij hier niet tegen aan gaat lopen.
Iedereen die foto’s maakt, heeft Auteursrecht. Daar hoef je helemaal geen fotografie voor te studeren.
Dus mocht jij bijvoorbeeld ook beelden maken voor je blog, social media en meer. Dan zijn onderstaande zaken misschien voor jou ook wel van toepassing en handig om op te letten.
Voorkomen dat je foto’s zomaar overal worden gebruikt door je offerte.
Een van de belangrijkste stappen waar ik mijzelf op dit moment ook voor aan het verdiepen ben is het opnemen in je offerte waarvoor mensen de beelden mogen gebruiken.
Tegenwoordig denkt iedereen dat ze zomaar klakkeloos foto’s van internet kunnen plukken. Maar ook bedrijven die bijvoorbeeld hun beelden hebben laten schieten voor de folder denken dat ze deze ook zomaar op social media kunnen gebruiken.
Echter ligt dit anders en moet een bedrijf voor elk gebruik het anders aanschaffen. Zorg dus dat je vanaf heden je informatie op je offerte zo duidelijk mogelijk omschrijft. Zorg ervoor dat hier duidelijk vermeld staat waar het omgaat en welke “regels” er aan de offerte vast zitten. Zo weet je klant ook waar hij aan toe is voor deze prijs.
Checken via Google Images.
Indien je bovenstaand hebt gedaan is het als nog belangrijk om zelf te checken of je beelden niet onterecht worden gebruikt. Is dit teveel werk? Dan kan je dit ook uitbesteden. Maar indien je zelf graag wilt uitzoeken of je beelden niet ontrecht worden gebruikt kan je gebruik maken van Google Images. Het fijne van Google images is dat deze zoekt op pixels op de foto. Hierdoor komen de beelden die onterecht worden gebruikt naar boven. Aangezien deze dezelfde pixels weergeven als de foto die je hebt geüpload.
Hierdoor krijg je ook makkelijk de bron te pakken en kan je starten met er een mail naar toe sturen.
Zorg dat je meta-data in orde is.
Metadata op je foto is super belangrijk.
Wat meta data precies is is eigenlijk een copyright teken op de achterkant van je foto.
In je bestand worden de gegevens als het waren gedrukt met pixels. Zelf voeg ik mijn metadata toe via het programma bridge. Hierin kan je alle informatie voegen en deze over al je foto’s heen gooien. Indien iemand je foto vervolgens in Photoshop opent ziet links bovenin het copyright teken. Maar ook als je foto in bridge wordt geopend krijg je onder de foto alle informatie die de maker heeft ingevuld. Zoals je hierboven kan zien.
Mensen kunnen je vinden door middel van Copyright
Zo kan iemand als hij de foto bijvoorbeeld vind op Google en deze wilt gebruiken voor zijn of haar campagne. Jou achterhalen en contact met je opnemen. Dit zorgt ervoor dat een klant zich later niet kan verschuilen achter “Ik wist niet wie de fotograaf was”
Natuurlijk kan deze meta data altijd verwijderd worden. Maar je maakt het wel weer een stapje moeilijker. En als je geluk hebt, levert het wel een klant op die beelden door jou wilt laten maken of je al gemaakte beelden wilt kopen.
Hoe voeg je meta data toe in Bridge
In Bridge kan je je meta data creëren door boven in naar Tools > Create Meta Data Template… te gaan.
Hier krijg je vervolgens een veld waarin je al je gegevens kan toevoegen. Deze sla je op en kan je vervolgens elke keer naar Tools > Append/Replace Metadata te gaan en dan jouw template te kiezen.
Dit hoef je dus gelukkig niet elke keer te doen, maar kan je elke keer opnieuw aan je beelden toevoegen.
Pictoright
Zoals ik al zij kan je het eventueel ook uitbesteden om je foto’s op te sporen.
Je hebt diverse agency’s die dit voor je kunnen doen, via via heb ik veelgehoord over Pictoright.
Hier ben ik zelf op dit moment nog onderzoek naar aan het doen, aangezien ik nog niet de tijd heb gehad om contact met ze op te nemen wat aan te raden is.
Je kan Pictoright met bepaalde rechten gratis gebruiken, dan houden zij een x aantal procent in als zij ergens geld op innen, maar je hebt ook een Lidmaatschap van 46 euro per jaar.
Indien je gebruik maakt van het Lidmaatschap zorgen zij natuurlijk dat ze veel beter op zoek gaan naar jou werk. Er zullen vast een hele boel meer agency’s zijn die de rechten van jouw foto’s bewaren, maar dit lijkt me handig om in te investeren als jou beelden commercieel goed ingezet kunnen worden.
Als fotograaf zijn je contracten en licenties op orde zijn.
Dit is iets waar ik mij zelf schuldig aan maak om het niet helemaal te doen. De afgelopen jaren heb ik af en toe wel eens met contracten gewerkt, maar merkte dat het meestal mensen afschrikte.
Maar, het kan jezelf heel veel hoofdpijn besparen als je dit wel allemaal goed regelt, dit staat op dit moment dan ook op mijn to-do lijst om op te pakken.
Ik wil zorgen dat zodra ik mijn opleiding heb verlaten en full time aan de slag ga als fotograaf zorg dat ik alle contracten en licenties in orde heb.
Mocht je me nog niet volgen op Instagram, Pinterest of Bloglovin’ zou ik dat heel erg waarderen, zo blijf je op de hoogte van mijn nieuwste werk en nieuwste blogposts! Hopelijk tot snel!
9 Comments
De eigen foto’s die ik er op zet mogen vrij gebruikt worden. Andere foto’s haal ik van een betaalde site
Ik heb me daar tot nu toe niet echt druk om gemaakt. Foto’s maken is een hobby. Geen idee eigenlijk. Zou het wel fijn vinden als mijn naam wordt vermeld bij de foto. Moet daar maar eens over na gaan denken.
Niet dat ik er van uitga dat mijn foto’s van zo een hoge kwaliteit zijn dat ze het ‘stelen’ waard zijn, maar best handige tips!
Gelukkig zijn er wel mensen die eerlijk zijn. Aan mij is al een paar keer gevraagd of mijn beeldmateriaal gebruikt mag worden.
Ik selecteer bij Google images altijd op de foto’s die je zonder problemen mag gebruiken.
Interessant over die meta-data! Wist ik niet hoor. Op mijn blogfoto’s zet ik een watermerkje.
Goede blog! Word inderdaad veel misbruik van gemaakt denk ik. Ik heb een fotoshoot gedaan voor in een tijdschrift en als ik daar nog een foto van wil gebruiken voor social media ofzo, blijf ik daar ook toestemming voor vragen
Leuk geschreven! Ik schreef ook een blogpost over een foto en het auteursrecht. Sommige mensen maken soms een screenshot en plaatsen die op hun blog ik kan daar soms zo boos om worden, dan lijkt het alsof zij de maker zijn.
Ik heb vroeger modellen werk gedaan en kwam mijn foto’s op de raarste plekken tegen. Van mensen die ze gebruikte voor afslank reclame’s tot foto’s die bijv voor kappers werden gemaakt die door thuiskappers als voorbeeld werden gebruikt. Als je deze mensen dan een mailtje stuurde volgde er hele discussies. Gelukkig werd het uiteindelijk altijd wel opgelost.