Tijdens fotografie is een gestroomlijnde fotoshoot natuurlijk super belangrijk, hoe zorg je voor de fotoshoot ervoor dat het tijdens zorgt dat het zo gestroomlijnd mogelijk gaat? In deze blog vertel ik je hoe ik ervoor zorg dat de meeste shoots gestroomlijnd gaan.
Communicatie
Net zoals in elk bedrijf, communicatie. Waarom communicatie zo belangrijk is, omdat je met meerdere mensen te maken hebt. Je hebt natuurlijk de opdrachtgever, het team eventueel nog externe die allemaal moeten weten hoe en wat. Hierdoor is communicatie en duidelijkheid super belangrijk. Om deze reden is gebruik van een callsheet super belangrijk. Hierdoor zorg je ervoor dat je alles via een document communiceert met het hele team en dat er mensen tijdens de shoot niet voor verrassingen komen te staan. Natuurlijk kan dit altijd nog voorkomen, maar is de kans een stuk minder groot als je dit al tackelt en goed zorgt voor duidelijke communicatie. Zelf doe ik dit ook door een WhatsApp groep aan te maken waardoor het een stuk makkelijker, sneller en zwart-op-wit gaat.
Plannen
Plannen is een van de dingen waardoor een shoot ontzettend fout kan lopen. Zelf begin ik vaak een maand vooraf met het plannen van een shoot. Maar vaak komt het ook op de laatste twee weken aan. In mijn planner schrijf ik ook op als er bepaalde mensen nog missen in het team en ik daar specifiek naar op zoek moet gaan. Plannen is voor mij ook belangrijk, omdat ik dan zorg dat ik bij blijf met het retoucheren van foto’s. Op dit moment heb ik een routine van 2 x per week fotograferen en dan heb ik +- 2 dagen om te retoucheren. Gemiddeld 6/8 foto’s per shoot dus 4 foto’s per dag retoucheren is best haalbaar. Hierdoor hoop ik ook in korte tijd heel wat (vrij)werk te hebben gemaakt. Zodat ik een continue stroom aan content heb. En samenhangend beelden heb om jullie te laten zien natuurlijk.
Laat iedereen een moodboard opstellen
Moodboards zijn ideaal, vooral om te begrijpen of je met het hele team op een lijn zit.
Als je zorgt dat je het plant en dus ruim vooraf al af hebt en het team dit ook doet. Zul je in de beelden terug zien dat iedereen zijn visie in heeft gestopt en kun je ook nog vooraf sturen als het moodboard niet is zoals je in gedachten had. Zelf zorg ik dat ik altijd maximaal 1 week vooraf van iedereen een moodboard heb ontvangen. Dit om te checken of we echt op een lijn zitten.
Een ontspannen team
Bij het plannen hoort natuurlijk vaak een team (in mijn geval dan). Tijdens het samenstellen van een team probeer ik goed te controleren hoe iemand te werk gaat. Zoals ik hierboven schrijf, vraag ik graag een moodboard aan. Als deze elke keer uit blijft en ik erom moet vragen wordt de sfeer op set natuurlijk niet heel ontspannen. Omdat ze vooraf aan de shoot dan wellicht het gevoel hebben opgelopen dat ik erg pusherig kan zijn. Gelukkig wordt het vaak zo niet gezien en snappen de meeste team members heel goed waarom ik dit vraag vooraf. Zo stuurt de styling vaak ook door wat ze heeft gehaald. Zodat ik niet op de dag van de shoot het helemaal niet eens ben met de styling die is gehaald. Zorg er voor dat je communiceert met je team. En ervoor zorgt dat ze ontspannen zijn op het moment dat de shoot daadwerkelijk plaats vindt. Dit zorgt voor zoveel rust tijdens het fotograferen en is het veel ontspannener, omdat je niet nog staat te discussiëren over elementen die je beelden beïnvloeden.
Als je bovenstaande punten uitvoert zorg je er heel erg voor dat je shoot op de dag heel erg gestroomlijnd wordt. En omdat je zelf weet wat er gaat komen weet je ook beter welke beelden je wel of juist niet moet schieten, je weet beter waar je aan toe bent. Hierdoor zorg je ervoor dat je het meest uit de shoot kan halen en zul je sneller merken dat je veel enthousiaster bent over de beelden die zijn gemaakt.
Hoe zorg jij ervoor dat dingen gestroomlijnd gaan?
Volg je me al op Instagram en Bloglovin’?
9 Comments
Wat een nuttige tips, bedankt voor het delen!
Wat slim om moodboards in te zetten! Kan me heel goed voorstellen dat dit helpend kan zijn.
een strakke planning!! en goed voorbereid zijn is het halve werk 😉
Zo doet mijn broer het ook. Professioneel en gestructureerd overkomen is zo belangrijk!
Leuk om te lezen hoe dat in z’n werk gaat! Heb er zelf totaal geen ervaring mee.
Super handige tips dankjewel! Heb ik echt iets aan nu ik net ben begonnen. ? Met fotoshoots!
Goede voorbereiding is het halve werk toch! Dat zie je nu maar.
Handige tips! Ik vind communicatie en plannen ook erg belangrijk.
Voor mij is het een duidelijk plan met structuur! Helpt een zeker eind!