Als je met de meeste ondernemers praat hoor je dat zij tegen administratie aanlopen. Zij vinden het veel werk, vinden het niet leuk om te doen of lopen tegen andere dingen aan. Administratie hoeft je geen energie te kosten en hoef je niet tegen aan te hikken. Hoe zorg je dat je als creatieveling je administratie op orde brengt en houdt? In dit artikel vertel ik je hoe ik mijn administratie aanpak.
Schaf een boekhoudpakket aan.
Het kost een paar tientjes, maar zorgt voor zoveel minder hoofdpijn klachten.
Zelf vindt ik het heel belangrijk om te weten hoe ik ervoor sta. Door te werken met een boekhoudpakket zie ik gelijk m’n in en uitgaven. Maar ook de winst die ik tot nu toe heb. Op dit moment werk ik met Jortt, dit programma werkt voor mij erg prettig. En ik heb mijn Belastingaangifte binnen 5-10 minuten gedaan. Mocht je er nog niet helemaal uit zijn welk, boekhoudpakket het beste bij jou past. Dan kan je op de blog van Business Babes een goed artikel vinden
Scan je bonnetjes dezelfde week als de aankoop nog in.
Eens per week pak ik mijn portemonnee om te kijken of ik die week nog uitgave heb gedaan met mijn zakelijke account.
Als ik bonnetjes heb scan in deze eigenlijk altijd gelijk in met de notities app van mijn iPhone, door op het cameraatje te klikken krijg je de vraag of je documenten wilt scannen. Yes, we want! Leg je bonnetjes op een witte ondergrond en zorg dat je ze goed fotografeert. Zodra je op alle bonnetjes hebt gefotografeerd sla je het op, als je werkt met een ander Appleapparaat om je administratie op te doen kan je hierop de notities app openen en heb je je bonnetjes gelijk bij de hand.
Zelf werk ik nog met mappen systeem op m’n mac om alle administratie dubbel te bewaren, voor het geval mijn Boekhoud programma corrupt raakt.
Ben er minimaal 1x per week mee bezig.
Zorg dat je minimaal één keer per week inlogt op je boekhoud programma.
Door eens per week in te loggen op je boekhoud programma zie je direct wat er deze week is omgegaan in je bedrijf.
Ook kan je dit moment mooi gebruiken om je gescande bonnetjes af te handelen.
Op hetzelfde moment kan je ook gelijk je bankgegevens updaten, mijn boekhoud programma heeft helaas nog geen automatische koppeling met mijn bank. Op dit moment zijn ze daarvoor hard aan het werk, maar tot op heden moet ik deze bestanden zelf uploaden elke keer. Geen probleem, maar maak er routine werk van zodat je niet achter raakt.
Door dit te doen hoef je je bonnetjes niet onnodig lang te bewaren en heb je minder kans om ze kwijt te raken, ze hebben gelijk een plek en worden gelijk verwerkt. Zo blijf je ook alerter met klanten die niet op tijd betalen.
Houd je bezig met aankomende of terugkerende kosten.
Niks is vervelender dan onvoorziene kosten. Probeer daarom goed bij te houden welke kosten er allemaal aankomen, zelf zorg ik ervoor dat ik weet welke standaard kosten ik heb (kosten van de studio, bank kosten, boekhoudpakket kosten etc.) door dat je weet wat je hieraan kwijt bent heb je goed inzicht aan wat je over houdt
De laatste tip, maak gebruik van Profit first
Niet heel administratief, maar wel een hele prettige manier om te zorgen dat je geen verlies draait. Door met potjes te werken weet je precies welk geld je waarvoor kan gebruiken en/of die ene uitgave die je wilt gaan doen nu wel goed uitkomt.
Hoe houd jij je administratie bij? Ben jij een persoon die het op het laatste moment doet of het juist goed bijhoud?
1 Comment
Ik heb geen bedrijf en geen administratie. Ik heb wel potjes en weet precies waar ik mijn geld aan uitgeef. Ooit uitgezocht, met kleine aanpassingen, jaren plezier van.