Menu
Fotografie

Je werk back-uppen als fotograaf.

Leestijd: 3 minuten

Als fotograaf is het opslaan van je beelden een van de meest belangrijke dingen, je wilt natuurlijk niet dat je het kwijtraakt, want dat zou een ramp zijn.
Een van de eerste dingen die ik doe als ik thuis kom is de beelden back-uppen, maar hoe ik dit precies aanpak vertel ik je in deze blogpost.

Smart shooter

Tijdens het fotograferen start ik eigenlijk al gelijk met het back-uppen.
Ik schiet altijd met Tether en een van de dingen die ik vaak mis zie gaan met tether is dat de progamma alleen maar ondersteunen om het op je laptop/pc op te slaan.
Gelukkig kan je met smart shooter tegelijk op je laptop opslaan als op je SD kaart, zo heb je dus al gelijk een back-up, mocht je computer of sd kaart corrupt raken.
Tom heeft voor mij dus als een malle moeten zoeken naar een progamma die dit ondersteunen en ik was zo ontzettend blij toen hij smart shooter ontdekte.

Stack

Zodra ik thuis kom ga ik nog verder met back-uppen. Ik neem de SD kaart waarop ik de beelden heb geschoten mee naar huis en als eerst start ik de iMac op.
Ongeveer 2 jaar geleden had Transip een actie waarmee je gratis 1TB in de cloud kon krijgen. Dit heb ik toen der tijd aangevraagd, maar ik zou er nu ook voor betalen.
Stack vindt ik ontzettend fijn omdat zij dubbele back-ups maken van je bestanden, ze hebben meerdere plekken waar ze servers hebben staan waardoor de kans minimaal is dat het fout gaat.
Hier host ik ook mijn blog en website die ze ook back-uppen. Je merkt vaak pas hoe belangrijk back-ups zijn als het fout gaat.

Maar back-uppen in de cloud is zo ontzettend belangrijk, het bespaart je heel veel koppijn als het fout gaat met je computer.

Harde Schrijven

Een super “old school” manier natuurlijk, maar een die altijd fijn is om achter de hand te hebben.
Op het moment heb ik een harde schrijf van 6TB. Op dit moment zijn de SSD natuurlijk heel erg upcomming, maar deze heb je totaal niet nodig voor het back-uppen van je materiaal.
Je kan beter investeren in HD schrijven zonder losse ventilator, indien er namelijk een ventilator inzet en je gaat er veel mee reizen heb je een grotere kans dat hij kapot gaat. Dit is dus wel iets om rekening mee te houden.
Eigenlijk probeer ik zelf zo weinig mogelijk mijn harde schrijven mee te nemen.

Maar ik back-up niet alleen mijn fotografie.

Zoals hierboven staat back-up ik dus niet alleen mijn fotografie, maar bijvoorbeeld ook Cursussen die ik heb gekocht sla ik op op harde schrijven en soms extra in de cloud een beetje afhankelijk van of het een eenmalige cursus was of een met “life time” acces.
Maar ook Actions die ik vaak gebruik in Photoshop horen hierbij. Dingen die ik standaard nodig heb voor mijn workflow.
Sommige dingen kan je natuurlijk wel een stuk makkelijker terug halen, zoals bijvoorbeeld het “membership” van Adobe, hiervan zorg ik dat ik in mijn Dummie als “back-up tab” de gegevens heb staan mocht ik uit nood ineens op een andere computer hebben.

Maar wat zijn nou de risico’s van het niet back-uppen?

Een van de angste die ik heb als ik niet back-up is dat ik mijn klant teleurstel.
Het gehele team is een dag kwijt geweest aan het shooten van de content en een aantal uur er mee bezig geweest.
Indien je als fotograaf geen goed back-up systeem hebt en je raakt iets kwijt kost dat iedereen geld en ze nemen het jou kwalijk.
Het is dus heel verstandig om jezelf gewoon goed in te dekken met diverse back-ups. Anders kan het je heel veel geld gaan kosten.

Hoe pak jij het back-uppen op?

About Author

Coming soon

No Comments

    Leave a Reply