Menu
Overig

Plan with me – Hoe ik mijn structuurjunkie planner gebruik.

Leestijd: 4 minuten

Plannen vindt ik ontzettend fijn, een tijd geleden kwam ik in de winkel de Structuurjunkie planner tegen.
Ik zag dat dit de planner was van Cynthia Schultz, ik kende haar van haar eerdere blog MissLipgloss en ben haar toen op haar Structuurjunkie account gaan volgen.
Mijn agenda had ik voorheen in mijn mobiel, nog steeds. Maar een planner vindt ik echt een toevoeging. In deze blog neem ik je mee hoe ik mijn planner inzet.

Een planner, de agenda zonder data

Een planner vindt ik zelf zoveel prettiger werken dan een agenda.
Vaak met een agenda zit je vast aan de weken, en om even eerlijk te zijn, ik vul niet elke week een agenda in.
Doordat in een planner geen data zitten kan ik makkelijk een weekje overslaan als ik geen zin heb om te plannen.
Zo heb ik geen gaten in m’n agenda en mol ik niet onnodig bomen. Wel gebruik ik mijn planner in combinatie met mijn agenda op mijn telefoon.
Hierdoor mis ik in ieder geval geen belangrijke afspraken.

Week Agenda

Zoals ik al zij werk ik ook met een Agenda in mijn mobiel.
Zelf gebruik ik voor mijn mobiel de app Week Agenda, in de tijd dat ik hem downloaden in de App Store was hij nog gratis, inmiddels is het helaas een betaalde app geworden, maar hij is zeker het geld waard.
Een digitale agenda vindt ik ontzettend fijn werken doordat je makkelijk on the go je belangrijke afspraken erin kan zetten.
De agenda die ik gebruik is gekoppeld aan mijn google account, mocht ik dus op Google Calendar zitten is deze gesynced met al mijn devices, zo kan ik ook eventueel op openbare computer’s op m’n agenda bij “noodgevallen” (Never happend, gelukkig!)

Taken

Ik start altijd met het indelen van mijn Taken.
Eerst kijk ik naar mijn globale plannen die week, de vaste afspraken en welke andere dingen ik moet doen.
Hierna ga ik kijken naar de bij-taken zoals het inplannen van mijn Instagram, het bijwerken van mijn Trello etc.
Ook heb ik soms taken die ik elke week doe, zoals mijn administratie, het bewerken van de foto’s.

Extra motivatie door het zetten van bolletjes!

Wat voor mij ontzettend goed werkt om echt productief aan de gang te kunnen is het zetten van bolletjes voor mijn afspraak.
Op de tijd waar mijn activiteit begint zet ik dus eerst een bolletje en dan pas de activiteit/taak.
Zodra je de taak hebt afgerond kleur je deze in en na je werkdag kan je hierdoor zien hoe ontzettend veel je wel niet hebt gedaan.
Toen ik net begon met een agenda deed ik dit niet, en zag de taken vaak wel maar deed er niks mee, zodra ik nu een bolletje zie die ik niet heb gedaan krijg ik vaak nog de motivatie om het toch te gaan doen.
Als een taak te lang blijft staan krijg ik namelijk steeds minder motivatie om de taak daadwerkelijk uit te voeren, en dat is natuurlijk zonde want dat slokt al je energie op!

Een zwakte in het gebruik van mijn planner

Iets waar ik zelf heel slecht op ga, wat een hele slechte gewoonte is is dat ik er niet tegen kan als er teveel ruimte tussen twee taken zit.
Ja dit klinkt super knullig, maar als m’n planner/agenda niet vol staat heb ik het gevoel dat ik niet genoeg heb gedaan, een ontzettend slechte eigenschap dus.
Hierdoor ga ik namelijk gewoon taken verzinnen om te doen en neem ik niet zo snel tijd voor mezelf, misschien moet ik dat maar gaan inplannen zodat dat ook duidelijk in m’n agenda staat.
Wat ik hierdoor ook meer probeer te doen is grote taken opdelen in kleine taken, zoals bijvoorbeeld het voorbereiden van een fotoshoot.

Voorbereiden van een fotoshoot in kleine stapjes:

– Team zoeken
– Inspiratie opdoen
– Moodboard maken
– Model zoeken bij het moodboard (optioneel, soms hebben we het model al bij het team zoeken)
– Licht opzet maken
– iPad klaar maken voor de shoot

Door het op deze manier op te delen maak je een taak behapbaarder en zorg je ook dat je bepaalde stappen niet overslaat.
Dit geeft rust in je hoofd, wat voor mij erg prettig werkt. Maar wat voor mij hierdoor dus extra werkt is dat het mijn planner/agenda wat opvult en dat ik niet het gevoel heb dat ik “te weinig” doe.

En plannen maar!

Als je eenmaal de taken hebt ingevuld hebt en weet wat je moet doen de rest van de week.
Nu vul ik alles in per dag en tijd en door de bolletjes werkt het ideaal.
De structuurjunkie planner past qua design helemaal bij mij en ik wordt er heel erg blij van.

Gebruik jij wel eens een planner?

About Author

Coming soon

No Comments

    Leave a Reply